Gids voor ouders, leraren en andere opvoeders
Hoe om te gaan met de tiener? Een warm en inzichtgevend boek over ontwikkeling, leren, denken, emoties en gedrag – met toepasbare inzichten uit de neuropsychologie. Over de zes rollen van opvoeders, en steun, sturing, inspiratie.

Titel: Het tienerbrein; een ander perspectief
Subtitel: Gids voor ouders, leraren en andere opvoeders
Auteur: Jelle Jolles
ISBN: 9789075579857
Prijs: €24,00 | Paperback
Over het boek
‘Geef de tiener wortels en vleugels’
(Dit boek, vrij naar Johann Wolfgang von Goethe, 1749-1832).
Waarover gaat het boek?
Het gaat over de normale, alledaagse ontwikkeling van jongeren: over de tienertijd en de rol die opvoeders daarbij spelen. De rode draad is de relatie van tieners met hun directe omgeving: ouders, leraren, andere opvoeders en leeftijdsgenoten. Het gaat over leren, denken en ontwikkelen; over hun gedrag thuis en op school en tijdens het beoefenen van hobby’s zoals sporten en muziek maken, en over hun emotioneel functioneren en omgang met vrienden, leeftijdsgenoten én volwassenen.
De tiener als ‘werk in uitvoering’
In aparte hoofdstukken komen thema’s aan bod als nieuwsgierigheid, impulsiviteit, taal en denken, plannen en organiseren, en het begrijpen van de wereld om hen heen. De nadruk ligt op neuropsychologische vaardigheden die essentieel zijn voor leren, voor sociaal gedrag en emotioneel functioneren. Ook identiteitsontwikkeling en het gedrag van jongeren in school, sport en vrije tijd worden in aparte hoofdstukken besproken.
Opvoeders spelen meerdere rollen
De centrale visie is dat opvoeders de hele tienertijd een actieve rol blijven spelen. Ouders groeien mee met hun kind. Dat is nodig om hen te begeleiden in hun groei en ontplooiing. Naarmate hun tiener ouder wordt, leren zij om naast de rol van manager ook de rol te spelen van supporter, coach, inspirator, mentor en adviseur. Leraren en coaches vervullen dezelfde rollen, zij het met een andere pedagogische focus.
Voor wie?
Het boek is geschreven voor iedereen die tieners begeleidt of ondersteunt: ouders, leraren, onderwijsbegeleiders, coaches, pedagogen, psychologen, professionals in jeugdzorg en coaching én voor bestuurders en beleidsmakers.
Het boek bevat 30 kaders met aanbevelingen, tips en trucs.
Dit boek is als een landkaart voor iedereen die met tieners op reis is: van ouders tot professionals in onderwijs en opvoeding.
Enkele quotes uit het boek
“Dit boek laat zien hoe wij, als volwassenen, het verschil kunnen maken voor onze tieners.”
“Tieners zijn werk in uitvoering. Met vallen en opstaan leren ze de gevolgen van hun gedrag te overzien, impulsen te beheersen, emoties bij zichzelf en anderen te herkennen, risico’s in te schatten en hun leertaken én hun leven te plannen.”
“De oplossing voor het probleem dat wij met jongeren hebben, ligt binnen handbereik. Niet zij moeten veranderen, maar wij, de volwassenen, de opvoeders. Door gebruik te maken van inzichten over de ontwikkeling van tieners en hun brein kunnen wij onze verwachtingen bijstellen.”
“Jongeren hebben een actieve begeleiding nodig: thuis, op school en bij sport, muziek en vrijetijdsbesteding. Dit vraagt van opvoeders een houding die voorwaarden schept, nieuwsgierigheid voedt, richting wijst en inspireert. Voor het onderwijs betekent dit een omslag in aanpak: van teaching naar learning.”
“Mijn hoop is dat dit boek ouders, leraren, coaches, bestuurders en beleidsmakers uitnodigt om met een andere blik naar jongeren te kijken en een realistischer inschatting te maken van wat zij wel en (nog) niet kunnen. Dat besef leidt tot een nieuwe houding: we moeten anders met hen omgaan en meer richting geven. Tieners hebben recht op onze actieve steun, sturing en inspiratie.”
Over de auteur

Jelle Jolles is schrijver en klinisch neuropsycholoog. Hij schreef twee bestsellers over tieners en hun ontplooiing en pleit voor een nieuwe kijk op de tienertijd: niet als probleemfase, maar als een periode vol groei, kansen en mogelijkheden. Jolles is emeritus hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en werkt vanuit zijn Adviespraktijk NeuroPsy. Lees meer over de auteur >>