Er zijn inmiddels meerdere boeken van auteur Jelle Jolles verschenen. Hieronder vindt u een overzicht van de gepubliceerde boeken en rapporten, geschreven voor ouders, leraren en vakprofessionals.
Boeken

Uitgever: Neuropsych Publishers
Nederlandstalig
272 pagina’s
ISBN: 9789075579857
2025
Het tienerbrein: een ander perspectief (2025)
Gids voor ouders, leraren en andere opvoeders
Neuropsycholoog Jelle Jolles biedt in zijn nieuwe boek Het tienerbrein: een ander perspectief een frisse blik op de tienertijd. Hij laat zien dat het ‘probleem’ met jongeren niet bij hen ligt, maar bij onze verwachtingen.
Tieners zijn nog volop ‘werk in uitvoering’. Als we erkennen dat zij sommige dingen nog niet weten of kunnen, kunnen we veel betere voorwaarden creëren voor hun ontwikkeling. Dat vraagt niet om loslaten, maar juist om actief steunen, sturen en inspireren.
Het motto van het boek luidt: ‘Geef tieners wortels en vleugels’. Het is een praktische gids voor ouders, leraren en andere opvoeders, en is verschenen op 3 november 2025. Lees meer over Het tienerbrein (2025) >>

Uitgever: Uitgeverij Pluim
Nederlandstalig
336 pagina’s
ISBN: 867 94 830 4593 1
2020
Leer je kind kennen (2020)
Een boek over Tiener, Brein en Ontplooiing
Het boek Leer je kind kennen. Over ontplooiing, leren, denken en het brein is in 2020 uitgebracht door Uitgeverij Pluim. Het gaat over de adolescentie en verheldert waarom vrijwel alle jongeren nog niet ‘klaar’ zijn op hun 20ste jaar. Ze moeten nog neuropsychologische vaardigheden opdoen en hebben veel kennis en ervaringen nodig voor hun persoonlijke groei. In dit boek beschrijf ik de fasen in de ontwikkeling van de preadolescentie via de vroege, de midden- en de late adolescentie tot in de bijna-volwassenheid.
Het boek is geschreven voor de leraar, voor de ouder en de coach, maar ook voor hbo- en universitaire studenten. Het bevat veel handvatten voor de praktijk van opvoeding en onderwijs. Daarbij gaat het over individuele verschillen in leren en ontplooiing; over kansarm en kansrijk, en over overeenkomsten en verschillen tussen jongens en meiden. En het beschrijft op toegankelijke manier ‘wat iedereen moet weten over het sociaal en emotioneel functioneren van de adolescent, over hun neuropsychologische functies, en over de ontwikkeling en het functioneren van de hersenen’. Lees meer over Leer je kind kennen (2020) op de website van Jelle Jolles >>

Uitgever: Amsterdam University Press
Nederlandstalig
424 pagina’s
ISBN: 9789462987470
september 2017
Het tienerbrein (2016)
De tiener: leuk, veelbelovend en soms wat lastig
Rond 24 november 2016 verscheen mijn boek Het tienerbrein. Over de adolescent tussen biologie en omgeving. En in september 2017 kwam er een publieksversie beschikbaar. Het boek gaat over de tiener … de tiener in zijn omgeving … de tiener met zijn brein. En de tiener in interactie met ouders, leraar of sportcoach. Ik beschrijf in het boek waarom het beter is om te spreken van adolescent of tiener en het woord puber liever niet meer te gebruiken.
De tienertijd is vooral een periode van kansen en mogelijkheden. En de huidige adolescent is degene die na 2030 ons land en ons bedrijfsleven bestuurt, die bezig is met onze gezondheid en ons verzorgt en onze kleinkinderen zal onderwijzen. Laten we de adolescent-van-nu dan ook wat steun en inspiratie geven in het verwerven van de kennis en ervaringen die nodig zijn om in de-wereld-van-straks zijn weg te kunnen vinden. En inderdaad, natuurlijk moeten we open staan voor wat risico’s en bedreigingen want die zijn er ook. Lees meer over Het tienerbrein (2016) op de website van Jelle Jolles >>

Uitgever: Neuropsych Publishers
Nederlandstalig
184 pagina’s
ISBN: 9789075579536
Niet meer leverbaar
Ellis en het verbreinen (2010)
Over hersenen, gedrag en educatie
Dit boek gaat uit van talent. Iedereen heeft het maar komt er niet altijd uit. Hoe kunnen nieuwe inzichten over het functioneren van de hersenen ertoe bijdragen dat kind en tiener zich optimaal ontwikkelen? Waarom is een kind soms niet vooruit te branden? Waarom presteren jongens en meisjes op school zo anders? Kunnen tieners hun vrijheid eigenlijk wel aan en zijn ze in staat om verantwoorde keuzen te maken? Lees meer over Ellis en het verbreinen (2010) op de website van Jelle Jolles >>

Uitgever: Neuropsych Publishers
Nederlandstalig
48 pagina’s
ISBN: 90-77875-04-2
Leer het brein kennen (2006)
‘Leer het brein kennen’ en ‘Brain Lessons’
In 2006 heeft Neuropsych Publishers het boek ‘Learning to know the brain’ (download pdf) uitgebracht, geschreven door Jelle Jolles en leden van de landelijke commissie Hersenen & Leren. Lees meer over Leer het brein kennen (2006) op de website van Jelle Jolles >>

Uitgever: Neuropsych Publishers
Engelstalig
58 pagina’s
ISBN: 978-90-75579-32-1
Brain lessons (2006)
‘Leer het brein kennen’ en ‘Brain Lessons’
In 2006 heeft Neuropsych Publishers het boek ‘Learning to know the brain’ (download pdf) uitgebracht, geschreven door Jelle Jolles en leden van de landelijke commissie Hersenen & Leren. Lees meer over Brain Lessons (2006) op de website van Jelle Jolles >>
Rapporten

Jolles, Jelle (2021; 211217J). De jonge sporter en zijn ontplooiing. Advies aan de KNGU. Openbaar rapport. ISBN 9789075579833. Vrij ter download. Link: https://tinyurl.com/376nmpkd.

Jolles, Jelle (2021; 211217J). De jonge voetballer en zijn ontplooiing. Advies aan de KNVB. Openbaar rapport. ISBN 9789075579840. Vrij ter download. Link: https://tinyurl.com/2j3ffaty.
Mol, S., Boerma, I., Dekker, S., & Jolles, J. (2015). Verhalen vertellen, verwonderen en verbeelden met De Schoolschrijver. Rapport Centrum Brein & Leren, Vrije Universiteit Amsterdam, mei 2015. ISBN 9789075579703.
Mol, S., Boerma, I., Dekker, S., & Jolles, J. (2015). Verhalen vertellen, verwonderen en verbeelden met De Schoolschrijver. Brochure Centrum Brein & Leren, Vrije Universiteit Amsterdam, mei 2015. ISBN 9789075579697.
Nije Bijvank, M., Jolles, J., Batenburg-Eddes, T. van, Tonnaer, G., & Marle, R. van. (2013) De lerende student in het hoger onderwijs. Determinanten van studiesucces. Neuropsych Publishers, Amsterdam ISBN 97689075579666.
Nije Bijvank, L.C.S. Woelders & J.Jolles (2012; R12-07). Het eerste jaar in het hbo. Wie krijgt het voor elkaar? Rapport Centrum Brein & Leren/LEARN! instituut en Hospitality Business School, Saxion. Mei 2012. ISBN 9789075579550.
Proefschriften Hersenen en Gedrag
NPP heeft tussen 2000 en 2020 ruim veertig titels proefschriften uitgebracht van promovendi die zijn gepromoveerd aan het Onderzoeksinstituut Hersenen & Gedrag van de Universiteit Maastricht en in de afdeling Educational Neuroscience en het Centrum Brein & Leren (onderzoeksinstituut LEARN!) van de Vrije Universiteit Amsterdam bij Prof. Dr. Jelle Jolles als promotor.